
 
Published in Tbilisi 24 Saati July 21, 2010 

 

Satellite Saga 
 

David J. Smith* 
 

The Paris Court of Commerce last week handed a victory to the Russian propaganda machine, allowing 

French satellite operator Eutelsat—one quarter French Government-owned—to bar Tbilisi-based First 

Caucasian Television from one of its broadcast satellites.  For now, this prevents First Caucasian from 

reaching most of its intended Russian-speaking audience.  Nonetheless, the station is determined to get back 

on the air, which will strike a blow for media freedom everywhere.  Meanwhile, the saga of First Caucasian 

Television evokes some worthwhile observations. 

 

The saga originates in early 2008 when Russia began preparing its invasion of Georgia.  For six months, 

logistics were laid.  Land, sea and air forces were mobilized, trained and exercised.  “Volunteers” were 

recruited.  Heavily armed Russian troops reinforced so-called peacekeepers in the breakaway Georgian 

territories of Abkhazia and South Ossetia.  Medical capabilities, fuel and armaments were pre-positioned in 

the territories.  Beginning on August 2, a crowd of journalists was emplaced in Tskhinvali, the 

administrative center of South Ossetia. 

 

The stage was set for the August 7 invasion. 

 

Off stage, Russian forces executed their war plan, including attacks on civilians, complemented by looting, 

vandalism, rape, murder and, ultimately, ethnic cleansing and occupation.  On stage, the Russian propaganda 

machine presented a tragicomedy of Georgian aggression, even “genocide,” in which Russia alternated 

between the roles of victim and savior. 

 

Many westerners bought it; most Russians bought it.  Indeed, many Russians believe that Georgia is a large, 

aggressive, CIA-run country, seething with American Marines and terrorists poised to strike poor Russia.  

Misled about Georgia, they are unaware that Russian policies and actions in the North Caucasus may soon 

drag the entire region into disaster.  As in Soviet times, many people no doubt suspect that they do not know 

the truth, but they have not the means to learn the truth.  The Kremlin controls or intimidates the Russian-

language media. 

 

First Caucasian Television was conceived as “the first Russian language television station in the Caucasus 

that is not controlled by the Kremlin.”  Part of Georgian Public Broadcasting (GPB), it would focus on the 

North Caucasus, but also present content interesting to Russian speakers across the former Soviet space.  By 

late 2009, the station was ready to broadcast. 

 

On December 14, GPB and Eutelsat concluded a €600,000 per year five year contract to broadcast via the 

French company’s W7 satellite.  A week of trial broadcasts began on January 15.  And the Russian 

propaganda machine was ready. 

 

Speaking in the North Caucasus Republic of North Ossetia on January 14, Russian Deputy Interior Minister 

Arkady Yedelev said, “The closest attention should be paid to a brainchild of the Georgian propaganda 

machine…sponsored by the American structures…the television channel is definitely directed toward 

planting an anti-Russia, anti-state stance and the ideology of extremism.” 

 

Remarkably, on the very day that W7 began beaming First Caucasian programs, Eutelsat announced that it 

had leased the satellite’s entire capacity for its entire on-orbit life to Moscow-based Intersputnik.  W7 would 

broadcast Gazprom Media Group’s NTV-Plus programs. 

 



Then Eutelsat began spouting spurious concerns about First Caucasian: technical issues with First 

Caucasian’s signal, fear of computer hackers and, of course, concerns over First Caucasian’s content. 

 

Finally, Eutelsat said, Intersputnik offered “a firm contract for significantly more capacity than that 

requested by the Georgian broadcaster.”  Precise figures are difficult to find, but sources say that 

Intersputnik’s business with Eutelsat may be worth €200 million. 

 

Eutelsat offered to host First Caucasian on its W2A satellite, a red herring designed to deflect suspicions.  

Television broadcast satellites orbit the earth 35,786 kilometers above the equator at a speed that keeps them 

always above the same location on earth. 

 

W7, the originally contracted satellite, orbits at 36
o 
East, above Kenya, in East Africa.  Moving north, the 36

o 

East line roughly passes through Kharkiv, Ukraine and Moscow, making it, in the words of Eutelsat’s 

website, “a key orbital location for TV broadcasting in Russia, the CIS, Central Asia and Africa.”  In 

contrast, W2A orbits at 10
o 
East, above Gabon, in West Africa.  The 10

o
 line roughly passes through Milan 

and Frankfurt, again quoting the Eutelsat website, “serving Europe, North Africa and the Middle East.” 

 

Understandably, GPB refused.  Instead, it asked the French courts to enforce its contract with Eutelsat, 

which maintained that there was no valid contract with GPB.  The Paris Commerce Court apparently found 

sufficient defects in the contract to rule in Eutelsat’s favor. 

 

It would be naïve, however, to believe that this was a routine court case, decided on technical merits.  The 

French Government is unlikely to have stood by on a matter so diplomatically delicate with a partially 

government-owned company before a French court. 

 

Arguably legal in France or not, the real story here is that Eutelsat booted First Caucasian as a result of some 

combination of Russian money and pressure, likely with at least the acquiescence of the French 

Government. 

 

And this is just one episode in the ongoing global information struggle, which prompts three observations. 

 

First, despite the vogue for blather about globalization, vast chunks of humanity still live in informational 

black holes.  It is no coincidence that controversy also swirls around Eutelsat for shunning television 

broadcasts aimed at China and Iran.  This underscores the need for efforts such as First Caucasian, Radio 

Free Europe and many others. 

 

Second, these efforts are sorely needed for Russian-speaking audiences, most of which live in informational 

black holes.  In particular, having stamped out media freedom at home, the Russian propaganda machine 

reaches abroad with money and threats to stifle any hope of free information reaching people in Russia. 

 

Third, many in the West are all too eager to clasp the hand of Russian repression.  The saga of First 

Caucasian Television unfolds in France, but, honestly, similar things can—and do—happen in other western 

countries.  A quip probably apocryphally attributed to Lenin is as applicable today as it was ninety years 

ago: "The Capitalists will sell us the rope with which we will hang them." 

 

Let us hope that First Caucasian finds another satellite before that happens. 

 

*David J. Smith is Director, Georgian Security Analysis Center, Tbilisi, and Senior Fellow, Potomac 

Institute for Policy Studies, Washington. 


